Forum



Avatar

2006-10-14
Ależ istnieje wiele sposobów by poradzić sobie z tym problem =)
Najprostszym rozwiazaniem, wydaje mi się, użycie sykatywy. Sykatywa to płynny dodatek do oleju lnianego, który stosuje się jako medium do farb olejnych. Sykatywa nie jest droga, można ją kupić w każdym sklepie z zaopatrzeniem dla plastyków.
Skraca schniecie farb olejnych i jest łatwa do stosowania. Podczas malowania nie zauważa się żadnej różnicy w rozprowadzaniu farby pędzlem.
Innym rozwiazaniem jest zastąpienie oleju lnianego płynnym werniksem ... nie polecałabym tego jednak osobom poczatkujacym, gdyż farba olejna schnie wtedy bardzo szybko i trudniej się nią maluje. Trzeba mieć też doświadczenie jesli chodzi o wybranie odpowiedniego werniksu. Sa bowiem werniksy o różnych czasach schniecia. Niektóre wysychają w kilkanaście minut inne w kilkanascie godzin. Zostawiają tez różne powłoki, matowe, satynowe bądź błyszczące. Ale jesli ktoś ma ochote spróbowac to po kilku pracach i tą metodę da się opanować =)
Choć z werniksem maluje się już nieco inaczej.
Avatar
~abnegacek
2006-10-15
Jedną z metod jest rezygnacja z oleju na rzecz terpentyny. Obraz może wydawać się nieco matowy, ale po nałożeniu werniksu kolory odzyskują intensywność. Może to mieć dobre zastosowanie w technice „suchego pędzla”. Oszczędzasz i farbę i olej.
Avatar

2006-10-15
Środki przyspieszające wysychanie oleju
Szybkość wysychania warstwy malarskiej zależy w dużej mierze od rodzaju użytego oleju, ale także od warunków zewnętrznych, takich jak ciepło i światło, którego obecność w dużym stopniu przyspiesza wysychanie.
Nawet w najbardziej sprzyjających warunkach zewnętrznych szybkość schnięcia większości olejów jest dość mała. (W przypadku czystego oleju lnianego czas schnięcia w średnich warunkach wynosi kilka tygodni.)
Z chwilą wprowadzenia do oleju specjalnych substancji katalitycznie Przypis [1] przyspieszających schnięcie, czas wysychania, np. oleju lnianego, można skrócić do 12 godzin.
Substancje katalitycznie przyspieszające wysychanie olejów noszą nazwę sykatyw.
Jako sykatywy stosowane bywają sole metali, głównie ołowiu, manganu i kobaltu.
Olej lniany zawierający dodatek odpowiedniej ilości takiej sykatywy nosi nazwę pokostu lnianego i ma szerokie zastosowanie w technikach malarskich i lakierniczych.
Ilości sykatywy niezbędne do dostatecznego schnięcia oleju zależą od rodzaju oleju i sykatywy.
Olej lniany maksymalną szybkość schnięcia uzyskuje przy zawartości 0,1% kobaltu albo 0,5% ołowiu lub 0,12% manganu.
W przypadku oleju tungowego Przypis [2] wystarcza dwukrotnie mniejsza ilość sykatywy.
Większe od podanej normy dodatki sykatyw nie wpływają już na przyspieszenie wysychania i nie można tej normy przekraczać, gdyż oleje zawierające nadmierną ilość sykatyw dają bardzo nietrwałą powłokę.
Czasem też powłoki olejne zawierające nadmiar sykatyw wykazują z czasem tzw. „wtórny odlep”, tzn. powtórne cześciowe rozmiękczenie, po pewnym okresie czasu, warstwy malarskiej wskutek cofnięcia się koloidalnego procesu koagulacji Przypis [3] utlenionego i spolimeryzowanego oleju.
Sykatywa kobaltowa
Suszy szybko. Powoduje schnięcie błony olejnej od góry.
Daje błonę malarską miękką i plastyczną, dość wrażliwą na wodę i alkalia. Jest za to bardzo trwała w roztworach, nie ma skłonności do wydzielania się z pokostu nawet pod działaniem wilgoci.
Sykatywa ołowiowa
Suszy dość wolno. Daje powłoki twarde i trwałe, równomiernie stwardniałe w całej masie.
Jest dość nietrwała w roztworach olejnych. Pod działaniem wilgoci, mrozu lub zanieczyszczeń znajdujących się w oleju ulega bezpowrotnemu wytrąceniu się z roztworu i traci swoją skuteczność.
Sykatywa manganowa
Nie bywa stosowana samodzielnie, gdyż przy większej wilgotności suszy bardzo powoli i zbija świeżą powłokę malarską w krople.
Sykatywę manganową stosuje się razem z ołowiową. Otrzymane błony są twarde, elastyczne, szybkoschnące.
Na jednostkę wagową oleju stosuje się 0,4% ołowiu i 0,1% manganu.
W celu polepszenia sykatyw ołowiowych i ołowiowo-manganowych stosuje się dodatek około 0,05% wapnia.

Ołów, mangan lub kobalt wprowadza się do oleju w postaci soli rozpuszczalnych w oleju, głównie żywiczanów, linolenianów, naftanianów albo rycynolanów metalicznych.
Sykatywy te uzyskuje się przez rozpuszczenie odpowiedniej ilości soli albo tlenków metali na gorąco w roztopionej kalafonii, oleju lnianym lub rycynowym albo w kwasach naftenowych Przypis [4].
Ołów wprowadza się do sykatyw najczęściej pod postacią glejty ołowianej PbO. Mangan pod postacią mineralnego braunsztynu Przypis [5] MnO2.
Kobalt stosuje się pod postacią octanu Przypis [6] lub tlenku.
Wapń pod postacią tzw. wapna hydratyzowanego Przypis [7] gaszonego.
Rozpuszczanie odbywa się w temperaturze 220 ÷ 260°C przy ciągłym mieszaniu.
Oprócz sykatyw uzyskanych przez rozpuszczenie związków metali bezpośrednio w gorącej kalafonii, oleju lub kwasach naftenowych, stosowane bywają tzw. sykatywy strącone. Uzyskuje się je przez działanie wodnych roztworów rozpuszczalnych soli odpowiednich metali (ołowiu, kobaltu, manganu) na roztwory sodowych mydeł żywicznych, lnianych, rycynowych lub naftenowych.
Przez odsączenie strąconych osadów, odmycie i wysuszenie, uzyskuje się gotowe sykatywy łatwo rozpuszczalne w olejach.
Pokost lniany
Uzyskuje się go przez bezpośrednie rozpuszczenie w oleju lnianym odpowiedniej ilości sykatywy topionej lub strąconej.
Temperatura oleju w chwili rozpuszczania sykatywy powinna wynosić co najmniej 150°C. Jest to sposób przygotowywania pokostu na gorąco.
Można preparaty suszące, takie jak linoleaty i żywiczany (rezynaty), rozpuścić w terpentynie lub benzynie i pewną ilość tej substancji dodać do oleju.
W ten sposób otrzymuje się olej mniej zabarwiony.
Terpentyna francuska
Jest środkiem przyspieszającym wysychanie oleju przez utlenianie się (ściąga duże ilości tlenu z powietrza) i jednocześnie wybiela olej.
Większe ilości terpentyny francuskiej wprowadzone w warstwę malarską czynią ją matową.
Błona malarska z sykatywami jest mniej trwała.

informacje zaczerpnięte ze strony:
http://ealchemia.republika.pl/alchemia/strony/czescsiodma.html
Avatar

2006-10-15
Lakiery jako spoiwo
Lakiery są sporządzane z żywic, olejów schnących oraz olejków lotnych.
Żywice mogą być twarde lub miękkie.
Dodatek lakieru do spoiwa daje dobrą przyczepność warstwy malarskiej do gruntu, zwiększa wewnętrzną spoistość warstwy malarskiej oraz ułatwia laserowanie. Wzmacnia też strukturę warstwy malarskiej oraz zmniejsza stopień ciemnienia barwników i uodparnia na wilgoć.
Na ogół żywice odznaczają się większą przeźroczystością niż oleje i posiadają większy od nich połysk, dlatego też olejno-żywiczna warstwa malarska posiada głębsze nasycenie kolorystyczne niż sam olej.
W procesie wysychania warstwy malarskiej żywice odgrywają dużą rolę – wysychają zupełnie inaczej niż olej: nieznacznie zmniejszają swoją objętość jedynie w stadium ulatniania się lotnych olejków służących jako rozpuszczalnik, później objętość ich nie ulega zmianie. Dlatego też cząstki oleju w obecności żywic nie są zdolne w takim stopniu ulegać wahaniom objętościowym podczas wysychania jak w czystym oleju i warstwie malarskiej nie grozi kurczliwość, marszczenie się lub ostre pękanie.
W tym wypadku ważną rolę odgrywają lotne olejki, które ulatniając się zmniejszają objętość spoiwa w farbach, tj. działają w kierunku przeciwnym niż olej, który w pierwszej fazie wysychania zwiększa objętość.
Proces wysychania żywic przebiega jednocześnie w całej grubości warstwy zaczynając od dołu, podczas gdy oleje zaczynają wysychać od powierzchni.

Wynika z tego, że dodatek żywic do farb olejnych przyczynia się do równomiernego wysychania warstwy malarskiej oraz przyspiesza ten proces.

Szybsze wysychanie farb olejno-lakierowych ustrzega przed tworzeniem się matowych plam. Oprócz tego mają one mniejszą zdolność żółknięcia i ciemnienia, gdyż zawierają mniej oleju. Poprawiają przyczepność do powierzchni podobrazia oraz powodują wzajemną spoistość barwników, ponieważ zawarte w nich lotne olejki zdolne są rozpuszczać żywicę dolnej warstwy i w ten sposób zespalają poszczególne warstwy w jedną całość.
Do spoiw należy stosować żywice w rozpuszczalnikach łącznie z olejem, ponieważ same nie posiadają elastyczności. Do tych celów lepiej nadają się żywice twarde, chociaż na przykład dodatek terpentyny weneckiej (jednej z najbardziej miękkich żywic) również daje dobre rezultaty.

Skład spoiwa z lakieru:

* terpentyna – 1 część;
* werniks mastyksowy – 1 część;
* olej – 1 część.

http://ealchemia.republika.pl/alchemia/strony/czescdziesiata.html

Ogólnie zachęcam do odwiedzenia tej strony dużo ciekawych informacji
Avatar

2006-10-15
Pokostem lnianym nie maluje się obrazów... Magdo, tą substancja pokrywało się kiedyś raczej powierzchnie drewniane, użytkowe takie jak podłogi bądź elementy drewniane dla zabezpieczenia ich =)
Powierzchnie pokryte pokostem ciemnieja wiec mozna się po jakimś czasie nieźle zdziwic ogladając swój obrazek i nie poznając kolorów =)
Avatar

2006-10-15
Magda, Ty patrz uważnie co i skąd kopiujesz, bo jeszcze Ci się strona z przepisem na bombe trafi i Cię antyterorysci zamkną! :)
Tylko sie zaraz nie obrażaj, to był żart :)
Avatar

2006-10-15
sommeil napisała:"Najprostszym rozwiazaniem, wydaje mi się, użycie sykatywy. Sykatywa to płynny dodatek do oleju lnianego, który stosuje się jako medium do farb olejnych."

autor artykułu napisał:"Olej lniany zawierający dodatek odpowiedniej ilości takiej sykatywy nosi nazwę pokostu lnianego i ma szerokie zastosowanie w technikach malarskich i lakierniczych "

więc o co chodzi?
Avatar

2006-10-15
Ale nie w malarstwie artystycznym :) Nikt uczciwy nie poleci Ci malowania obrazów pokostem.
Istnieje też dużo przestarzałych i nieaktualnych zródeł, dlatego napisałam Ci żebyć uważała co i skąd kopiujesz.
Nazw używa się zamiennie ale czesto mają one inne znaczenie. Jesli ktoś nie ma doswiadczenia moze się łatwo pomylic
i kupić np. pokost techniczny, niszcząc sobie obrazek. Radziłam więc ludziom kupić sykatywę, bo w dzisiejszych
czasach ten przyśpieszacz ma taka fabryczną nazwę w sklepie. Uwazam to za bezpieczniejsze i bardziej przystepne
i tanie.
A stosowanie starych technik może się źle skończyć.
Mój kumpel bawiąc się w ten sposób w alchemika i technologa, wysadził okna w akademiku w powietrze :)
Polecaj ludziom to co sama stosujesz zamiast skomplikowanych artykułów, bo przeciez nie to tutaj chodzi =)
Avatar

2006-10-15
sommeil napisała"Radziłam więc ludziom kupić sykatywę, bo w dzisiejszych
czasach ten przyśpieszacz ma taka fabryczną nazwę w sklepie. Uwazam to za bezpieczniejsze i bardziej przystepne
i tanie.
A stosowanie starych technik może się źle skończyć. "

skład sykwatywy nowoczesnej sprzedawanej w plastykach:
cząsteczki metali, biały spirytus

stare sykatywy nie różnią się zbytnio od nowoczesnych jedynie większą czystością

tak się składa, że stosuję podobne metody, jakie opisuje ten autor i moje otoczenie nie ucierpiało, dziwi mnie potępianie strare metod przez ciebie, gdyż wiele z nich stosuje się do dziś
Avatar

2006-10-15
polecam strony z artykułami plastycznymi opisującymi skład sykatyw:
http://www.reno-art.pl/product_info.php?products_id=191
http://www.reno-art.pl/product_info.php?cPath=53_32&products_id=188
http://www.reno-art.pl/product_info.php?cPath=53_32&products_id=192
http://www.talens.pl/pl/142/art329.html
i inne
sądząc z opisu stosuje się je w malarstwie artystycznym prawda?
Avatar
~abnegacek
2006-10-15
Bardzo skorzystałem z tej dyskusji. Magda!!! Dzięki :)

Będę miał z czym eksperymentować! A propos może coś wiesz na temat składu farb olejnych w XIXw?
Avatar

2006-10-15
moje wiadomości raczej ograniczają się do technik malarskich nie bardzo umniem ci pomóc ale jak coś mi wpadnie w łapy to się podzielę
Avatar
deeptomasz
2007-03-29
Ja tam wogóle nie używam oleju lnianego. Uważam że jest to zbyt wiele czxasu zmarnowane na schnęcie poszczególnych warstw i trzeba długo czekać aż warstwa wyschnie żeby malować warstwę następną. Mysle też że malując z olejem jako medium niedokońca moge uzyskać efekty suchego pędzla i sfumato które często stosuję.
Nie jestem jakimś profesjonalistą ale jakis czas już maluje i mysle że jako medium do farb olejnych najlepiej nadaje się terpentyna.

Dodaj post w tym temacie

Musisz być zalogowany, aby dodać post.


Korzystając z serwisu akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności Strona może zawierać treści przeznaczone wyłącznie dla osób pełnoletnich.
Made with and in Warsaw by jakub mańkowski
Copyright © 2002-2019 VariArt.org