Forum



Avatar
sylfin
2012-02-09
Czy ktoś może polecić mi, szczególnie jeśli sam miesza mixy na bazie terpentyny weneckiej i jest zadowolony, malatura mu nie pęka, a kolor jest pięknie nasycony- odpowiednie proporcje, takie, aby pozwoliły uzyskać bardziej gęste medium, glazurowate do laserunków, w konsystencji i działaniu podobne np. do Glazing medium. Byłabym ogromnie wdzięczna. Może ktoś zechciałby się podzielić swoim doświadczeniem i mógłby podać przykłady na wykorzystanie inne, niż do laserów terpentyny weneckiej, np. czy można jej dodać do medium i w jakich proporcjach do ogólnego malowania?
Avatar
^rusnok
2012-02-11
Używam medium o składzie:
olej lniany zagęszczony + werniks damarowy (1:3)* + terpentyna wenecka
w proporcjach 1:1:1. Olej może być i zwykły, ale to już nie ta konsystencja i dłużej schnie.
*(werniks - 1 część damary+3 części terpentyny- klasyczna proporcja, należy zakładac, że zazwyczaj gotowe werniksy taką mają.)
Zagęszcza sie olej wystawiając na słońce (np. na parapecie) w płaskim naczyniu przykrytym szkłem dla zabezpieczenia przez muchmi i innymi farfoclami, ale z podkładkami dla przepływu powietrza. Warstwa oleju - ok 4mm - czas zależy od nasłonecznienia - tydzień, 2 tygodnie. Trzeba pilnowac, żeby uzyskć gęstość jaką się chce. Ja sobie skleiłem do tej zabawy szklaną kuwetkę.
Używam tego medium do wszystkigo - i lasurynki i inne smarowanie dodając zawsze jak najmniejsza ilość medium.
do innych - gotowych mediów tez można dodać. Najlepiej samemu wypróbować. Gotowe media składają się zazwyczaj z oleju i werniksu. Proporcje producenci podają raczej rzadko, choć się zdarza. Jesli zalożyć, że 1:1, to dodając terp. wenecką w ilości równej połowie objętości medium otrzymamy proporcję taką, jak trzeba - 1:1:1. a jako się rzekło, najlepiej samemu wypróbować. Można o tych sprawach poczytac
w książce Maxa Doernere "Materiały malarskie i ich zastosowanie".
Była wydana u nas w 1975 (chyba). Bywa w bibliotekach.
Ja do mediów (i werniksów) dodaję (na ciepło) wosku pszczelego ok 5%, ale właściwie na oko.
W ogóle oko, to najlepsza menzurka i suwmiarka w tej alchemii. Wosk dla zmniejszenia połysku - można więcej warstw nakładać bez efektu lustereczka i obraz ma jednakowy połysk - raczej półmat na całej powierzchni.
Właściwie nie trzeba takiego obrazu werniksować, ewentualnie fragmenty.

[img]http://variart.org/news_files/268.jpg[/img]

[img]http://variart.org/news_files/269.jpg[/img]
Avatar
sylfin
2012-02-12
Wielkie dzięki za obszerny instruktaż! A czy mogę użyć nieoczyszczonego o miodowej barwie wosku pszczelego, czy musi być koniecznie bielony? Olej zagęszczę oczywiście, ale chyba poczekać muszę na wiosnę, bo słońca na razie u mnie nie widać. Jeszcze raz - bardzo dziękuję!
Czyli głównym sprawcą tego, czy medium będzie kleiste i gęste jest zagęszczony olej i innego sposobu nie ma.
Jeszcze może tylko jedno pytanie- jakiego oleju użyc do zagęszczenia?
Avatar
^rusnok
2012-02-12
Wosk bielony nie musi być. Wrzucam jaki sie trafi, oczywiście możliwie bez paprochów.
Co do konsystencji medium - ze zwykłym olejem i terp. wenecką też jest troche gęstsze, a sam wosk też dużo robi w tym kierunku. Można go dodawać w zasadzie w dowolnej proporcji, tylko od pewnej granicy trzeba do malowania takie medium rozgrzewać i potem trzeba w opisie pod tak namalowanym obrazem zamienić "olej" na "enkaustyka". - Nie próbowałem, to wiem ino w teorii.
A jaki olej - pierwszy lepszy lniany olej, oczywiście ze sklepu dla plastyków. Nie wiem, czy inne oleje się nadają do takiej obróbki - makowy, orzechowy, czy jakietam jeszcze. Nie pamiętam, czy np. Doerner coś o tym pisze. Kwestia do sprawdzenia (czytelniczo lub empirycznie).
Nawiasem mówiąc, taki zagęszczony olej też na słońcu jaśnieje, traci żółty kolor, choć gotowe medium i tak jest dość ciemne.
[img]http://www.variart.org/news_files/270.jpg[/img]
Avatar
PiotrDryll
2012-02-13
Fajnie, że przypomniałeś o wosku. Oglądałem kiedyś obrazy olejne na płótnie robione metodą batiku (malowanie tkanin przy zastosowaniu wosku)bardzo ciekawe, wyglądem przypominające grafikę. W ogóle kiedyś wosk był powszechnie używany w malarstwie sztalugowym i ściennym i warto o nim przypominać. Ja osobiście używam go często zamiast werniksu, gdyż daje świetny matowy efekt, trzeba tylko uważać na fałszerzy, którzy dodają do niego łój. Najlepszą metodą jest żucie, niezafałszowany nie przykleja się do zębów.
Avatar

2012-02-13
o ja ,Janek przezucilabym sie na acryle jakbym sama musiala to robic.....jestem pelna podziwu........
Avatar
^rusnok
2012-02-13
W akrylu bym nie uzyskał tych efektów, choć może wykombinowałbym inne, tez przyjemne...? ale wolę kombinować, jak przyspieszyć schnięcie, niż się spieszyć, "bo wysycha".
A takie mieszanie jest raz na jakiś czas. Przy moim "malarstwie niedzielnym" starcza na dość długo.
Avatar
sylfin
2012-02-13
Doernera już mam. Ale wykorzystam jeszcze temat i zapytam Rusnok o Twoje zdanie, podpowiedz mi proszę, czy - zmieszałam terpentynę wenecką i terpentynę balsamiczną w równych częściach(kąpiel wodna), i teraz dodałam podwójną ilosc zwykłego oleju lnianego - czy mogę wg Ciebie tym medium obraz traktować od podmalówki, poprzez lasery, warstwy kryjące, aż po lasery końcowe? Od początku do końca? Nie narażam sie na popękanie błyskawiczne malatury? Mimo braku oleju zagęszczonego widzę zdecydowaną różnicę w nasyceniu koloru, już jestem zadowolona.
Avatar
^rusnok
2012-02-14
Czy podwójna ilość oleju, to znaczy tyle ile obu terpentyn razem, czy dwa razy tyle?
W każdym wypadku jest więcej oleju niż żywicy, więc pękać nie powinno, a wiadomo, że zawsze powinno się medium dodawać do farby jak najmniej.
W typowym medium 1+1+1 jest więcej żywic niż oleju, bo dochodzi jeszcze damara lub mastyks w werniksie, a też, jeśli dobrze użyte, nie pęka. Terpentyna "balsamiczna" to tylko rozpuszczalnik, więc jeśli zależy ci na gęstej konsystencji, to lepiej ją dodawać dopiero na końcu dla rozrzedzenia, jeśli takowe w ogóle jest potrzebne.
Avatar
sylfin
2012-02-15
Kurczę, zamiast werniksu damarowego dodałam terpentynę balsamiczną...
Do mixu z terp. balsm. i terp. weneckiej dodałam olej lniany - 1:2
Dzisiaj zrobię medium wg Twojej receptury Rusnoku, dzięki wielkie.

Dodaj post w tym temacie

Musisz być zalogowany, aby dodać post.



On-line
Rafshchax

Korzystając z serwisu akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności Strona może zawierać treści przeznaczone wyłącznie dla osób pełnoletnich.
Made with and in Warsaw by jakub mańkowski
Copyright © 2002-2019 VariArt.org