Forum



Avatar
_marta_
2013-06-01
Hej, jak w temacie...
Ktoś ma pomysł czego mam użyć do wykonania odbitki metodą tradycyjną (z blachy) aby wyszło przezroczyste???
Jakieś medium?
A może spróbować rozcieńczoną farbą olejną?
Mogę matrycę potraktować zarówno wklęsło jak i wypukłodrukowo...

Avatar

2013-06-01
Czytam: " czego mam użyć do wykonania odbitki metodą tradycyjną (z blachy) aby wyszło przezroczyste" - to takie proste. Proszę nic nie robić. Co Pani zrobi - to zakłuci swobodny przepływ nicości. Pani nic nie robi. Będzie dobrze.
Avatar
_marta_
2013-06-01
hahaha! Dobre!

Ok. Sprostuję - co mam zrobić aby było pół-przezroczyste :D
Avatar
^rusnok
2013-06-02
Ciekawe zagadnienie.
Pierwsze, co mi przychodzi do głowy, to gęste medium. Może by się dało moje malownicze przysposobić. Używam do wszystkiego, laserunku też:
terpentyna wenecka + olej lniany + werniks damarowy - 1:1:1.
Olej można wczesniej zagęścić na słońcu (tak robię zazwyczaj), dodaję jeszcze wosku pszczelego (ok 5 - 10%) - on poza tym, że zmniejsza połysk, to jeszcze bardziej zagęszcza.
(Receptura według Doernera).
Dobrze by było użyć słabo kryjących pigmentów (farb).
O zagęszczaniu oleju itd. pisałem, udało mi się to znaleźć:

http://variart.org/?d=forum&forum=3&dzial=10&temat=577#5678

Zastanawiam się jak by mógł wyjść laserunek we wklęsłodruku... a właściwie jak wyjdzie, bo tak, czy owak na pewno go zrobisz.
Avatar
_marta_
2013-06-02
ooo dzięki Rusnok!
Mam tylko pytanie o zakup owych składników - wszystko w necie można dostać?
Pytam bo swego czasu próbowałam zrobić sama miękki werniks i oczywiście wyłożyłam się na składnikach... łoju baraniego przecież w każdym supermarkecie na tony leży... ;/

I później, jak już zmiącham owo cudo.... normalnie olejnej do tego chlapnąć??? Nie będzie tłustych plam na papierze? Trochę sporo tego oleju...

Jednakże dzięki za podpowiedź - oczywiście, że zrobię!

Avatar
^rusnok
2013-06-02
Z tych materiałów terpentyna wenecka jest najtrudniejsza do dostania. W sklepach naziemnych ciężko, może w jakich lepsiejszych...? W Szczecinu chyba nie ma. Teraz tam chyba z resztą oprócz Skali nie ma sklepów z farbkami. Można by w Skali spytać, a nuż...
W necie idzie znaleźć, choć też słabo.
Pytając pana Gugla znalazłem jeden sklep, gdzie jest i nawet tanio (ta sama, którą mam):
http://www.szal-art.pl/terpentyna-wenecka-125ml-renesans_1283_3944/

...a przypomniałem sobie z zeszłorocznego pleneru o innym sklepie-hurtowni:

http://www.apapolska.pl/index.php/shop/products/view/159.html

Tam wygląda, że mają w większej flaszce i jeszcze taniej.

Czy nie będzie olej plamił - nie umiem powiedzieć. Rzecz do wybadania. Może trzeba pokombinowac z proporcjami? Jeśli zmniejszyć ilość oleju, to będzie nawet gęściej, bo najgęstsza jest właśnie terpentyna w.

Mieszać to wszystko trzeba oczywiście na gorąco na łaźni wodnej.
Avatar
_marta_
2013-06-02
aha, dzięki!
Bardzo to wszystko pomocne i z pewnością będę kombinować z tymi materiałami!
Jeszcze tylko jedno pytanie - czy są słabo kryjące pigmenty na bazie oleju? Czy tylko akryle?
Sorry za być może banalne pytanie ale technologii malarstwa nie znam aż tak dobrze....
Avatar
^rusnok
2013-06-02
Ja nie mam za bardzo doświadczeń z akrylami, ale pigmenty powinny zachowywać się podobnie, o ile są tymi, którymi powinny być według nazwy, a nie syntetycznymi imitacjami. Chociaż syntetyczne wcale nie musza być gorsze.
Na ogół ciemne, silnie barwiące, słabiej kryją - np. błękity - paryski (pruski), ultramaryna, ciemne brązy - umbra - palona, naturalna w różnych odcieniach, zielone ziemie, kraplak...
U Doernera jest sporo o tych rzeczach,
u Ślesińskiego chyba też co nieco - Techniki malarskie 1- spoiwa mineralne, 2 - spoiwa organiczne - nie pamiętam w którym tomie jest o pigmentach, może w obu.
A znalazłem jeszcze takie coś:
http://ealchemia.republika.pl/
To, co tam akurat piszą o terpentynie weneckiej jakoś się mija z tym, co można kupić, ale o pigmentach też jest to i owo.
Avatar
L.A.K.
2013-06-02
Akryl może zbyt szybko wysychać, wydaje mi się, że olej ( + media żywiczno - olejne ) będzie tutaj lepszym rozwiązaniem lub farby olejne alkidowe, które są z natury słabo kryjące..trzeba poeksperymentować na małym formacie.
Avatar
AEU
2013-06-02
Są farby drukarskie transparentne i pół-transparentne (zależny jaką chcesz uzyskać przezroczystość) do kupienia w każdym dobrym sklepie dla plastyków, również w necie
Avatar
_marta_
2013-06-03
o rany! SERIO????
Możesz mi podesłać jakiś link? Firmę??? Znam tylko jedną, francuską, drogą po zbóju! Ja mieszam sobie sama farby, przy takich blachach ilości, jakie mi schodzą są zabójcze dla portfela :D
Avatar
AEU
2013-06-03
Znalazłam takie, proponuję skontaktować się ze sklepem i podpytać
http://www.art.plastyczne.com.pl/index.php?area=1&p=static&page=artdografiki. Musisz posiedzieć w necie i popatrzeć
Avatar
~lucjan
2013-06-03
Witam
Nie pisze Pani jaki efekt chce Pani uzyskać, jak to Pani określa "laserunkiem".
Nie napisała Pani również na jakim podłożu drukuje. Farby olejne, media stosowane do nich raczej wykluczają tradycyjne papiery do technik graficznych. ale oczywiście zawsze można się bawić, eksperymentować. Właściwy trop podaje Pani Adriana. Należy stosować farby drukarskie. Jest ich cała gama.
Nie bardzo rozumie Pani pytanie, co do techniki druku: raz wklęsłodrukowo a drugi raz wypukłodrukowo? Jak Pani przygotowuje płytę?
Jeżeli potrzebny Pani efekt laserunkowy to znaczy że chce Pani wykorzystać optyczne mieszanie kolorów w farbach procesowych? Jak to osiągnąć z jednej matrycy?
Czy nie lepiej porzucić pomysł wklęsłodruku na rzecz druku płaskiego: litografii czy offsetu.
Z poważaniem
Lucjan
Avatar
_marta_
2013-06-04
Już prostuję...


Chcę uzyskać efekt półprzezroczystej farby, która położona/odbita da efekt laserunku, czyli będzie widoczne to, co jest pod spodem. W tym przypadku pod postacią, którą wydrukuję (mam na matrycy).

Drukuję klasycznie - prasa i papier.

Z farbami olejnymi i mediami myli się Pan. Papier nie wyklucza farb olejnych. Nie można ich jedynie stosować samodzielnie. Z różnymi mediami - jak najbardziej.

Co do farb - znam tylko dwie firmy oferujące farby drukarskie p Charbonnel oraz farby ofsetowe Huber, którymi pracuję uprzednio je mieszając.

Zadając pytanie myślałam, że ktoś zna odpowiedź. Nie chciałabym wyważać otwartych drzwi, tak jak to było w (moim) przypadku prób zagęszczania kwasu do konsystencji półpłynnej. Próbowałam przez wiele miesięcy po czym gdzieś w końcu wyszperałam odpowiedź, że w banalny sposób gumą arabską można to zrobić. Podczas gdy ja w desperacji kisiel stosowałam :D

cyt"..chce Pani wykorzystać optyczne mieszanie kolorów w farbach procesowych? Jak to osiągnąć z jednej matrycy?..." - tym razem to ja nie rozumiem...

mam matrycę, chcę ją wydrukować wielokrotnie na jednym papierze w różnych kolorach, potrzebuję farby laserunkowej - takiej, która nie będzie kryjąca w 100 procentach.

Co do zmiany techniki - nie ma takiej możliwości.

I jeszcze jedno -

Mam tak wytrawioną płytę, że mogę z niej wydrukować zarówno klasyczny wklęsłodruk jak i wyoukłodruk.


ALE ALE - DZIĘKI RUSNOKOWI ZMIESZAŁAM SATYSFAKCJONUJĄCĄ FARBĘ, CHOĆ PEWNIE JEST TO SATYSFAKCJA CHWILOWA - JESZCZE BĘDĘ KOMBINOWAĆ ZE SKŁADNIKAMI. NA RAZIE JESTO TO WERSJA DEMO FARBY LASERUNKOWEJ JEDNAK EFEKT JAK NA RAZIE JEST SATYSFAKCJONUJĄCY ;D;D;D
NIEBAWEM WKLEJĘ FOTKĘ

dzięki za zainteresowanie tematem!
Avatar
AEU
2013-06-04
Dokładnie wiem o jaki efekt Ci chodzi, kiedyś też bawiłam się w ten sposób, tylko na linorycie. Ogólnie jeżeli chodzi o farby olejne, jak najbardziej nadają się do grafiki warsztatowej, aczkolwiek należy je odpowiednie jeszcze rozrobić, żeby miały odpowiednia konsystencję, można je mieszać tez z farbami drukarskimi, nie ma problemu. Ale nie uzyskasz nimi satysfakcjonujący efekt, są kryjące. Farby akrylowe zdecydowanie nie, to farby wodne, mogą rozpuścić się na mokrym papierze, po za tym wydaje mi się że są za rzadkie, ciężko Ci będzie rozprowadzać farbę na matrycy. Jednak z doświadczenia sugeruje farby transparentne. Można je kupić też w hurtowniach poligraficznych, również w firmie Huber, o której wspomniałaś
Avatar
_marta_
2013-06-05
musze się zorientować w tych farbach transparentnych Hubera. Zajrzyj na moją najnowszą pracę - oto efekt, jaki uzyskałam
Avatar
AEU
2013-06-06
Polecam się na przyszłość :-)

Dodaj post w tym temacie

Musisz być zalogowany, aby dodać post.



On-line


Korzystając z serwisu akceptujesz regulamin oraz politykę prywatności Strona może zawierać treści przeznaczone wyłącznie dla osób pełnoletnich.
Made with and in Warsaw by jakub mańkowski
Copyright © 2002-2019 VariArt.org